Wat doet een alarmcentrale?

Op het moment dat er een alarmmelding wordt veroorzaakt en uw alarmsysteem zit aangesloten op een particuliere alarmcentrale (PAC), zal een operator deze alarmmelding gaan opvolgen volgens protocol. Daarnaast doet een alarmcentrale nog veel meer, daar vertellen we u in dit artikel meer over.

Alarmmeldingen

De alarmcentrale van Alert ontvangt veel verschillende alarmmeldingen. De meest voorkomende meldingen zijn:

  • ​Inbraak, Overval, Brand, Sabotage, Registratie in/uitschakeltijden buiten de bloktijdbewaking
  • 24 - uurs testmelding, Uitval IP- en/of GPRS-verbinding, Uitval netspanning, Controle accuspanning

Bij een alarmmelding zal onze alarmcentrale contact opnemen met de opgegeven contactpersonen (ook wel sleutelhouders) en/of de surveillancedienst, indien daar gebruik van wordt gemaakt. Dit alles geheel volgens overeengekomen protocol en procedures.
Onze ervaring leert dat het zeer regelmatig voorkomt dat er niet wordt opgenomen, zelfs niet wanneer er meerdere sleutelhouders worden gebeld. Dit geldt met name voor de nachtelijke uren.

Ons advies

Geef minimaal drie sleutelhouders op voor de bellijst

Verken de mogelijkheden van alarmopvolging via mobiele surveillance


Daarnaast verwerken onze centralisten tevens meldingen vanuit diverse Track & Trace devices waarbij de locatie meegestuurd wordt via GPS. Deze persoonsalarmering via mobiele alarmknoppen (man-downsystemen, lone worker etc.) zorgt ervoor dat mensen op het werk of op straat met één druk op de knop in verbinding staan met onze alarmcentrale. 

Alarmverificatie

Met alarmverificatie wordt bedoeld dat het alarm dat de alarmcentrale ontvangt geverifieerd is. Zodra een alarm geverifieerd is, krijgt deze melding een hogere prioriteit. Een operator heeft drie manieren om een alarm te verifiëren, namelijk:

  • Meerdere alarmmeldingen van verschillende zones/melders vanuit eenzelfde gebied (ook wel sectie genoemd).
  • Alarmmeldingen die ondersteund zijn met live audio- en/of videobeelden waardoor de operator binnen enkele seconden virtueel ter plaatse is.
  • Het alarm wordt via persoonlijke waarneming gemeld bij de alarmcentrale, hetzij via (onze) surveillant, hetzij één van de sleutelhouders.

De overheid heeft toegezegd dat als er een geverifieerde melding wordt doorgegeven, de politie met hoge prioriteit deze melding zal opvolgen.

Overvalalarmen

Goed om te weten is dat per 1 juli 2021 óók overvalarmen eerst via een PAC ontvangen en geverifieerd moeten worden voordat deze doorgezet worden naar de politiemeldkamer voor verdere opvolging. De politie wilt met deze verandering het aantal onnodige uitrukken verminderen, voor een efficiëntere inzet van hun mensen en middelen.

Videosurveillance

Naast het verwerken en verifiëren van alarmmeldingen, richt onze alarmcentrale zich ook steeds meer op videosurveillance. Wij noemen dit ook wel het ‘nieuwe beveiligen’. Als een pand of industrieterrein is voorzien is van één of meerdere camera’s, dan kunnen de camerabeelden aangesloten worden op onze alarmcentrale en gekoppeld worden met andere beveiligingssystemen. 

Live View - rechtstreeks verbinding met de politie

Dankzij Live View kan de alarmcentrale nauw samenwerken met de politie. Als de alarmcentrale Live View inzet, betekent dit dat de politiemeldkamer live kan meekijken op de camerabeelden die de operator van de particuliere alarmcentrale voor zich heeft op het moment van een geverifieerde alarmmelding. Hierdoor kan de politie snel anticiperen op bijzonderheden als signalementen van daders, vluchtroutes, wapengebruik, enzovoort.

Onze oplossingen

Dankzij videosurveillance hebben wij als alarmcentrale al verschillende successen geboekt. Zo kunnen wij ook ANPR-camera’s koppelen en een ‘blacklist’ samenstellen. Dankzij deze blacklist zal onze alarmcentrale direct een melding ontvangen als er een bepaald voertuig het terrein betreedt als deze op de blacklist staat.

Lees hier ons artikel over de nut en noodzaak van kentekenherkenning.

Maar ook preventieve surveillance wordt steeds meer toegepast. Onze alarmcentrale is officieel reseller van Eagle Eye Networks.
Er zijn al verschillende industrieterreinen waar wij dagelijks preventief videosurveillance uitvoeren. Als een centralist vervolgens bijzonderheden opmerkt, kan er een mobiel surveillant aangestuurd worden naar de locatie.  

Gebouwbeheer

Wij als particuliere alarm- en servicecentrale introduceerde in 2019 voor het eerst onze nieuwe dienstverlening Alert One: een volledig web-based systeem waarmee alles op het gebied van gebouwmanagement beheerd kan worden. Een dienstverlening als gebouwbeheer gaat verder dan beveiligen. Het gaat onder andere om comfort, gebruiksgemak en beheersbaarheid. Met Alert One hoeft de klant zich niet meer druk te maken om veel verschillende interfaces en systemen, want alles wordt ondergebracht in één omgeving. 

Telefoonservice

Sommige alarmcentrales, zoals de alarmcentrale van Alert, bieden een telefoonservice aan. Deze telefoonservice (of bereikbaarheisdienst) maakt het voor bedrijven mogelijk om 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar te zijn. 

De telefoonservice van Alert (Alert Connect), treedt dus op als een verlengstuk van uw bedrijf. Buiten de openingstijden, in de avonduren, weekenden en feestdagen. Daarnaast maken onze klanten ook gebruik van deze dienstverlening wanneer zij zelf niet in de gelegenheid zijn de telefoon te beantwoorden. De centralisten van de alarmcentrale staan vervolgens uw klanten te woord en beantwoorden de telefoon met uw bedrijfsnaam. Hierna zal de centralist een rapportage opstellen en indien nodig een contactpersoon of piketmedewerker opbellen om de boodschap door te geven.

Op zoek naar een alarmcentrale?

Bent u op zoek naar een alarmcentrale die u kan helpen met één of meerdere diensten en oplossingen zoals hierboven? Laat u dan adviseren door Joost of Arthur. Zij staan voor u klaar om samen met u te kijken wat de alarmcentrale van Alert voor u kan betekenen.

Uw voordelen

  • Geavanceerde en geïntegreerde (PSIM) technieken
  • Professionele en zorgvuldig geselecteerde en gescreende beveiligingsprofessionals
  • Volledig operationele én gecertificeerde (back-up) alarm- en servicecentrale
  • 24/7 monitoring
  • Gratis toegang tot Alert Mobile (klantportaal)