Van surveillant naar planning en wagenparkonderhoud: de carrière van Alert-planner Bunyamin Bilgisli

- Alert Group

Never a dull moment. Zo zou je de gemiddelde dag van Alert-medewerker Bunyamin Bilgisli het beste kunnen omschrijven. Als planner is hij namelijk onder meer verantwoordelijk voor de ad hoc planningen en zorgt hij ervoor dat ziekmeldingen worden opgevangen.

Maar wat zijn die ad hoc planningen nou precies? Bunyamin legt het uit. “Het zijn een soort last-minute aanvragen, planverzoeken die pas heel laat binnenkomen. In zulke gevallen wordt met spoed beveiliging aangevraagd voor een korte periode, zoals een dag, of een week. Zulke aanvragen gaan dan buiten de planning om. Wij moeten er dan voor zorgen dat er toch nog iemand ingepland kan worden.” Of het nu gaat om een surveillant, om brandwachters, om havenbeveiligers of BHV’ers, Bunyamin plant het allemaal in, óók als dat op het allerlaatste moment moet gebeuren.

Van surveillant naar servicecenter

Vroeger werkte Bunyamin zelf als surveillant, maar hij vindt zijn huidige rol nog een stuk leuker, zo vertelt hij: “Vanaf het begin af aan werkte ik al in de alarmopvolging, maar op een gegeven moment wil je opnieuw uitgedaagd worden. Ik had m’n plafond bereikt en het gevoel dat het tijd werd voor iets anders. Nu heb ik veel meer afwisseling!”

Zo verzorgt hij onder meer ook het wagenparkonderhoud en andere uiteenlopende taken in het servicecenter. Van het inplannen van eventuele reparaties aan surveillancewagens tot aan het verwerken van klantverzoeken, Bunyamin is onmisbaar als het gaat om de dagelijkse operatie. Inmiddels werkt hij al ruim acht jaar bij Alert, waar hij – net als in zijn vorige baan – binnenkwam als surveillant. Toen er in 2016 een vacature in het servicecenter vrijkwam, zag hij zijn kans schoon en besloot hij te solliciteren. Vervolgens had hij, zoals hij het zelf zegt, het ‘geluk om aangenomen te worden’.

Makkelijker werken dankzij ervaring

Dat hij nu eigenlijk een kantoorbaan heeft, maakt Bunyamin eigenlijk niet uit. Hij kan zijn ervaring als surveillant nu namelijk (ook) goed gebruiken. “Als klanten ons bellen om iets na te vragen, kan ik hen beter en sneller antwoord geven, zonder dat ik daarvoor de betreffende surveillant hoef lastig te vallen. Het is voor mij makkelijker om het probleem op dat moment te begrijpen, omdat ik het werk zelf ook gedaan heb en me dus kan verplaatsen in wat er gebeurd kan zijn.” Daarnaast kan hij dankzij die ervaring bijvoorbeeld ook de auto’s en routes eenvoudiger inplannen én weet hij precies waarvoor hij bij wie moet zijn, zodat hij niet eerst de organisatie van het beveiligingsbedrijf door hoeft om daar achter te komen.

In tegenstelling tot bij zijn vorige werkgever, heeft Bunyamin nu veel meer vrijheid om zijn taken uit te voeren. “Mits je het binnen de richtlijnen van Alert houdt, natuurlijk”, lacht hij. “Dankzij die vrijheid kun je zelf, samen met de klant, op zoek naar een oplossing zonder dat je daarvoor hoeft te overleggen. Dat is niet alleen prettig voor mij, maar ook voor de klant. Die wil tenslotte zo snel mogelijk geholpen worden.”

Ook zo’n carrière? 

Interesse in een baan bij Alert? Bekijk onze actuele vacatures.

Bekijk vacatures