Beveiliging anno 2018: hoe gastvrijheid en beveiliging hand in hand gaan
- Beveiliging - Alert Group
Misschien herkent u het wel: wandelend door uw favoriete kruideniers- of kledingwinkel, wordt u voortdurend aangestaard door een boze, brede man of vrouw in pak. Volgens Joost Klaren, verantwoordelijk voor de sales-afdeling van Alert, is dit ‘een perfect voorbeeld van hoe beveiliging niet moet’.
Wat is er volgens jou de afgelopen jaren veranderd als het gaat om beveiliging?
“Hospitality (of: ‘gastvrijheid’) is een steeds groter wordend thema binnen de wereld van beveiliging. Sterker nog: deze twee gaan inmiddels hand in hand. Tegenwoordig is het tenslotte zo dat de beveiliger van dienst doorgaans een van de eerste personen is die een bezoeker tegenkomt als hij of zij ergens naar binnen loopt. Sterker nog: de beveiliger is haast het visitekaartje van je winkel of evenement.”
Maar… Gastvrijheid en beveiliging zijn twee hele verschillende dingen, toch? Dat klinkt best lastig.
“Nee hoor, het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Tuurlijk, als de betreffende beveiliger een nors kijkend en humeurig figuur is, dan heeft dit vanzelfsprekend impact op hoe de winkel of het evenement ervaren wordt. Maar juist dáárom vinden we bij Alert: alerte gastvrijheid is de beste beveiliging.
Volgens ons heeft het – voor de bezoekers – al enorme meerwaarde als je je als beveiliger simpelweg openstelt. Vraag eens aan ze hoe het met ze gaat en of alles wel in orde is, bijvoorbeeld. Deze aanpak werkt overigens ook de andere kant op: kwaadwillenden zitten er natuurlijk niet op te wachten om aangesproken te worden door een beveiliger.”
En wat moet ik me daar dan precies bij voorstellen, zo’n geïnteresseerde beveiliger?
“De kans is groot dat je de beveiligers van Alert veel rond ziet kijken en de omgeving in hen op ziet nemen. Dat klinkt misschien logisch, maar tegenwoordig zijn we zo vertrouwd met (en vertrouwend op) de hedendaagse technologie, dat we haast zouden vergeten dat de beste beveiliging begint bij alertheid.
Dit, in combinatie met menselijke inzet, is wat ervoor zorgt dat publieke ruimtes op een manier ervaren (kunnen) worden die niet alleen ontzettend betrouwbaar en veilig is, maar ook als prettig wordt ervaren.”
Wat vraagt zo’n insteek van een beveiliger?
“Tsja… Een beveiliger is anno 2018 allang niet alleen maar een doorsnee ‘beveiliger’. Nee, wij selecteren onze mensen op meer dan alleen security skills. We zijn er heilig van overtuigd dat een goede – en typische – Alert-medewerker juist gekenmerkt wordt door een mengelmoes van beveiligingsvaardigheden, sociale capaciteiten, menselijke interesse, het verlenen van service en het beheersen van eventuele conflicten.
Want: beveiligen is goed, voorkomen is beter."
Delen op: