Beheerder BMI

Heeft u een brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie (BMI/OAI)? Dan bent u verplicht een beheerder BMI in te schakelen.

Waarom deze verplichting?

Een brandmeldinstallatie met achterstallig onderhoud zorgt niet alleen voor een slechte conditie van de installatie, maar zorgt ook voor storingen en ongewenste en/of valse meldingen. Dit komt de betrouwbaarheid van uw brandmeldinstallatie niet ten goede wat mogelijk kan leiden tot onveilige situaties voor uw medewerkers, klanten/cliënten, scholieren en/of aanwezige dieren. Daarnaast kunnen valse meldingen er ook voor zorgen dat de brandweer onnodig moet uitrukken. Dit zorgt niet alleen voor boetes die kunnen oplopen tot €1.500,- voor bedrijven die de melding veroorzaken, maar leidt ook tot onnodige risico’s in het verkeer en extra maatschappelijke kosten.

Welke controles voor een BMI zijn noodzakelijk?

De NEN 2654-1+C1:2018 omschrijft de eisen voor het beheer, de controle en het onderhoud van autonome brandmeldinstallaties in gebouwen. Deze vastgestelde taken, uitgevoerd door onze  beheerder BMI, bestaan uit een maandelijkse, een 4- 8-maandelijkse controle en een jaarlijkse controle.

Maandelijkse controle:

  • Een visuele controle van de brandmeldcentrale, het eventuele brandweerpaneel en nevenpanelen.
  • Controle van de werking van optische en akoestische indicatoren, zoals LED’s en zoemers.
  • Een test van de doormeldfunctie voor brandmeldingen
  • Verificatie van de ontvangst van de brandmelding bij de Particuliere Alarmcentrale (PAC) of Regionale Alarmcentrale (RAC)
  • Toetsing van de doormeldfunctie voor storingen door het nabootsen van een storing.
  • Verificatie van de ontvangst van de storingsmelding bij de PAC/RAC.
  • Invullen logboek.

4- en 8-maandelijkse controle:

  • Alle controles die u ook bij de maandelijkse controle uitvoert.
  • Visuele controle van de brandmelders.
  • Visuele controle van de bereikbaarheid van de handbrandmelders.
  • Visuele controle van de afstand (minimaal 30 cm) tussen brandmelder en inventarisgoederen.
  • Controle op veranderingen binnen de detectiezone, bijvoorbeeld in ruimtegebruik, inrichting, ventilatiesysteem of bouwconstructie.
  • Controle of het alarmorganisatieplan up-to-date is.
  • Controle of de bedieningsvoorschriften, installatieplattegronden, blokschema’s, etc. nog up-to-date zijn.
  • Controle van de meldfunctie van alle meldergroepen.

Jaarlijks onderhoud waarbij de gehele installatie op werking wordt gecontroleerd:

  • Controle van bekabeling.
  • Contactbeveiliging.
  • Regeling van automatische en handmelders.
  • Noodvoeding-eenheden.
  • Bedieningstableaus en alarmgevers worden getest.
  • Dit jaarlijkse onderhoud is voorbehouden aan uw installateur/onderhoudsdeskundige (veelal branddectiebedrijven)

Kunnen aanwezige ontruimingsalarminstallatie meegenomen tijdens de controle BMI? 

De beheerder BMI kan tevens uw aanwezige ontruimingsalarminstallatie(s), of kortweg ontruimingsinstallatie(s), meenemen tijdens de periodieke controles. Dit beheer zal worden verricht conform de huidige Nederlandse Norm NEN 2654-2:2018

Nooit meer belangrijke documenten en rapportages kwijt dankzij digitaal logboek

Alert maakt gebruik van Pilotsafe. Door als organisatie gebruik te maken van Pilotsafe, raak je als organisatie nooit meer je belangrijke documenten en rapportages kwijt, omdat de bestanden veilig in een digitaal logboek worden opgeslagen. Ook als uw organisatie meerdere locaties heeft, kunnen al deze locaties in de applicatie aangemaakt worden onder dezelfde organisatie. Hierdoor behoudt u, maar ook de beheerder BMI en aangewezen onderhoudspartijen, altijd het overzicht.

Pilotsafe in het kort:

Pilotsafe is een applicatie voor het beheren van documenten en beheeracties op het brede gebied van security-systemen (van brandmeldingen tot inbraakdetectie en camerabewaking) binnen uw organisatie. Pilotsafe omvat de onderstaande unieke combinatie:

  • Digitaal Logboek
  • Eventbeheer, restpunten, inspectiepunten of beheeracties
  • Documentbeheer
  • ‘Document Alert’ voor het bewaken van verloopdata op certificaten
  • Data versleuteling/encryption AES 256-bit
  • Data blijft in Nederland
  • Schaalbaar voor meerdere locaties en organisaties

Deze applicatie is tevens beschikbaar voor branddectiebedrijven en installatie-, onderhoudspartijen van diverse beveiligingsinstallaties en/of gebouwbeheersystemen.

Uw voordelen van beheer BMI/AOI door Alert op een rij

  • VEILIGHEID - met periodiek beheer voldoet u aan de gestelde verplichtingen conform de NEN-normeringen, brandweer en verzekeraars en creert u een veiligere omgeving voor mens en dier.
  • EXTRA - Wanneer er nog geen keyholding/alarmopvolging abonnement is, zal deze dienst toegevoegd worden aan uw abonnement beheer BMI. Bijkomend voordeel is dat eventuele alarmopvolgingen bij alarmeringen (zowel brand als inbraak) gelijk geregeld zijn.
  • MINIMALE IMPACT - Onze dienstverlening is er één van gemak; wij verlenen deze diensten ook (en bij voorkeur) buiten kantooruren, voor een minimale impact voor uw eigen organisatie.

Laat nu uw BMI-OAI door Alert beheren!

Wilt u advies over wat Alert voor uw brandmeld- en ontruimingsinstallatie kan betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Arthur!